Doakan Agar Aku Dicintai Allah

Posted by Unknown on Tuesday, February 23, 2016 with No comments
Habib Ali Bin Muhammad Al Habsyi

Diceritakan oleh Al Habib Ali bin Muhammad bin Husein al Habsyi (shohibul Maulid Simtud Dhuror), yang didatangi seorang lelaki. Orang ini datang menghampiri beliau lantas memohon doa dari habib.

"Wahai Habib mohon doakanlah saya" pinta lelaki tersebut.
 
"Doa seperti apa yang kau inginkan?", tanya Habib.
 
"Doakan supaya saya bisa menjadi hamba Allah yang dicintai oleh-Nya", jawab sang lelaki.

Ternyata jawaban lelaki itu membuat Al Habib tertegun dan keheranan. Biasanya orang-orang yang minta doa kepada beliau sentiasa mengenai kelapangan rezeki, menginginkan kebahagiaan dan lainnyanya tetapi lelaki ini berbeda dalam permohonan doanya.

"Kenapa engkau meminta untuk menjadi hamba yang dicintai Allah?", Habib Ali bertanya lagi.

"Wahai Habib, ketika aku memiliki seorang anak, betapa aku sangat sayang dan mencintainya. Ketika aku sedang menggendong anak tersebut tiba-tiba dia yang berada di dalam pelukanku itu mengeluarkan kotoran, tetapi tidak ada sedikit pun rasa marah dalam hatiku bahkan buah hatiku yang kecil tadi dengan penuh kasih sayang tetap aku menciumnya.

Sehingga aku ingin ketika aku menjadi hamba yang dicintai oleh Allah ketika kelak aku kembali kepada-Nya, menghadap Allah dalam keadaan yang berlumur dosa. Aku ingin Allah tidak jijik terhadapku, aku ingin Allah senantiasa mendekatku kerana aku menjadi hamba yang dicintai di sisi-Nya sehingga kesalahanku dan keburukanku tidak akan dipandang oleh Allah tetapi yang Allah pandang hanyalah kebaikanku kerana Allah mencintaiku sebagaimana aku mencintai anak yang di dalam pelukanku tadi."

MasyaAllah... Semoga kita menjadi hamba yang mencintai Allah dan dicintaiNya. Aamiin

Sumber: Fikar Praja

Categories: